lördag 4 februari 2012

Huset

Det kända spökhuset! Hittade bilden på google för länge sen, man ska kanske inte sno bilder men den som tog den hade säkert inte ens lov att vara där heller. Det här huset var välbesökt av MÅNGA...min morbror hade väldans problem ibland med nattliga gäster som skulle till spökhuset. Min morfars farbror Petter började bygga detta hus, en kristen man som byggde huset uppe på höjden "Hälleberget" från bibeln. Jag har sprungit runt i Renbäck sen jag var liten och detta hus har alltid funnits där, konstigt nog var man inte så intresserad av det som alla andra, inte förens när jag blev äldre har jag börjat intressera mig för släkten tillbaka i tiden, jag såg även den omtalade Petter i en bok om Korsträsk. Många historier finns om detta hus och många ville dit och se det, synd bara att det finns så många som förstörde och snodde diverse saker. Idag är huset borta vilket är bra, hade inte varit så bra om det rasat över någon. När jag var kring 15 års ålder var vi några ungdomar i Renbäck och sov över, ingen ström fanns där och när mörkret kom berättade min morbror spökhistorier för oss, sen tog han oss upp till huset..vi gick in spända och nervösa...jag kan lova att morbror skrämde skiten ur oss *haha* så roligt vi hade!!  Men om det spöka där vet jag inte,det vet nog min mamma och syskon bäst då det är deras barndomshem. ;)
Ibland tänker jag på morfar, han blev sjuk när jag var ganska ung men jag minns med glädje att jag fick åka från Korsträsk till Renbäck på traktor vagnen. Mamma har berättat att deras uppväxt var ganska fattig men tiden när dom bodde där minns hon ändå som väldigt bra. Tänk så roligt det är att minnas gamla tider!!  Jag gillar gruppen på Fb där dom visar bilder från Älvsbyn. Jag vill veta mer om min släkt!! ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

snö, snö , snö...

Nu är jag less vinter och snö! Man blir ju deppig av så långa vintrar . Längtar till våren, solen, grilla korv och takdropp.  ...